Dalig uppdatering

Tyvarr har bloggen blivit lidande da jag har haft ett fullspackat schema under en manads tid nu. Manaden har varit helt otrolig och jag har fatt uppleva sa mycket! Jag lovar er en uppdatering, sa hall ut!
 
Edit: Nu har jag uppdaterat bloggen med allt roligt som jag gjorde senaste tiden på östkusten.
 
Om det skulle vara någon som har frågor så får ni gärna skriva till mig här, kommentera något inlägg eller 
skriva er mailadress så ska jag försöka svara så fort jag kan! :)
Publicerat: 2013-03-31


6 kommentarer
Postat av: Anonym

Välkommen hem

Svar: Tack! :)
johannaiaustralien.blogg.se

2013-03-31 - 13:45:29 |
Postat av: Sara

Vi väntar & väntar....... ;)

Svar: Och snart kommer det ;)
johannaiaustralien.blogg.se

2013-04-07 - 09:10:15 |
Postat av: Mona

Hej!

Jag funderar på att åka till Australien med goxplore till hösten och har därför kollat in din blogg lite! Tänkte fråga lite om hur du tycker det är. Är det svårt att få jobb? Vad för typ av jobb får man? Är det dyrt att leva och bo där, om man jämför med Sverige? Är det något speciellt du rekommenderar en att göra innan man åker dit?

Tack på förhand! :)

Svar: Hej Mona! Svårt och svårt, det beror på vad för jobb man kan tänka sig ta. Försäljningsjobb finns det mängder av och även café/restaurangjobb, men de sistnämnda är det en hel del konkurrens ofta (särskilt i storstäder). Backpackers jobbar främst med serviceyrken tex i butik och andra yrken där det inte krävs så mycket erfarenhet. Har du erfarenhet av något är det klart meriterande! Det är dyrare i Australien, men då får man också högre lön. Jag har inte behövt snåla eller tänka särskilt mycket på pengarna för att ha råd med det jag velat äta, göra mm. Jag rekommenderar att man faktiskt har en ordentlig reskassa innan man åker, det är så trist att behöva snåla eller inte kunna göra det man vill göra. Det finns inte så mycket man behöver göra innan man åker iväg till Australien, planera saker (i detalj eller större) ska du verkligen inte tänka på eftersom ALLT kommer bli annorlunda än vad du trott (vilket inte alls är negativt, planerna ändras hela tiden där nere). Det du ska fundera på innan man åker är att se till att allt i Sverige blir fixat, tex mobilräkningar, fixa fullmakt så föräldrar kan hämta ut eventuella paket från posten och sådana saker.

Hoppas du fick lite bättre hum nu, jag ska försöka skriva ihop ett par inlägg om tips och rekommendationer om allt möjligt inom en snart framtid. Se till och komma iväg och du kommer inte ångra dig! :)
johannaiaustralien.blogg.se

2013-04-07 - 12:32:59 |
Postat av: Emelie

Hej funderar även jag på att åka till australien och jobba, men åkte du själv eller åkte du i grupp med go explore? Har du lägenhet eller hur bor du?

Ha det bra!

Svar: Hej, vad kul att du har planer på att åka ner till Australien! Jag åkte med GoXplore (tidigare Work & Travel Company) och tyckte det var kanon då jag åkte dit på egen hand. Jag har bott på hostel, sedan flyttade jag till en lägenhet och strax innan nyår flyttade jag till en liten stuga :) Hör av dig om du har fler frågor!
johannaiaustralien.blogg.se

2013-06-15 - 18:00:32 |
Postat av: sara

Hej hej, nu har jag läst igenom hela din blogg.
Ja funderar också på att åka till Australien, isf ensam.
Tycker du att det var värt att åka med GoXplore?
Bankkort o sånt känns som man kan fixa själv, ja funderar mest på om det är bra att åka med dom så man hittar någon att åka runt med eller skaffa lägenhet med. Dom som du bodde med först, hade du träffat dom via GoXplore?
Kommer du uppdatera bloggen snart? :)

Mvh Sara

Svar: Hej! Jag tyckte det var värt att åka med GoXplore när jag reste ensam eftersom det kändes tryggt. Gruppavgången som de ordnade var den som gjorde att jag träffade massor med trevligt folk som jag fortfarande har kontakt med. De jag bodde med åkte med GoXplore precis som mig. Om du känner att du kan lösa bankkonto och sådant själv tycker jag att du kan strunta i att åka med GoXplore. Du kommer träffa så mycket människor där nere som du kommer umgås med. Det finns facebookgrupper för svenskar i Australien och sedan finns det resesidor (tex reseguiden) där många hittar resekamrater och planerar resor ihop. Försök kolla runt om det är någon som har liknande planer som dig så kan ni mötas upp. Det kommer lösa sig, det lovar jag! :) JA! Jag ska försöka uppdatera så mycket jag kan nu (har inte haft orken när man fått nya jobb och sådär)! Mvh Johanna
johannaiaustralien.blogg.se

2013-10-13 - 16:24:59 |
Postat av: Ida

Hej!
Jag började läsa din blogg igårkväll och nu på morgonen läste jag resten! Så otroligt bra har du skrivit och jäklar vad du har inspirerat mig!

Jag reser iväg till Australien/Nya Zeeland efter jul i år, (jag är från Finland dock så jag åker med ett annat företag)

Ser redan att du har fått en masssa kommentarer här så jag tänker inte hoppa på dig med en massa frågor;)
Blev bara lite nyfiken på hur din resa slutade och vad som hände efter att det blev tyst här..

Att spara pengar har verkligen gått åt skogen för mig. Jätte svårt har det varit. Får jag fråga hur mycket du hade med dig i din resekassa då du åkte?

Tack för en väldigt bra blogg och ha det bra!

Svar: Hej Ida! Gud vad glad jag blir! Tack! :)
Jag ska försöka uppdatera med resten så fort som möjligt, men jag kan ge en snabb uppdatering om vad som hände ;) Jag fortsatte min tur längst östkusten som planerat men jag bestämde mig för att åka hem till Sverige tidigare än tänkt pga hemlängtan (sen började pengarna ta slut och jag hade ingen lust att börja söka jobb igen). De sista veckorna så hoppade jag fallskärm, bungyjump, dök och njöt till fullo!

Om jag minns rätt så hade jag med mig 35000 kr när jag landade i Australien. Första månaden gjorde jag av med 15000-20000kr... Nu vet ju inte jag anledningarna varför du har svårt att spara och om du ev har något sparat så det är svårt att ge några tips. Jag fick lite bidrag för resan i studentpresent så jag hade ju inte sparat ihop allt heller. Hör av dig om du skulle undra något mer eller om du bara vill prata lite om Australien :) Mvh Johanna ([email protected])
johannaiaustralien.blogg.se

2013-10-14 - 10:00:51 | URL: http://idaglasbeerg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0