Great Barrier Reef

Nu är man tillbaka på fastlandet efter en heldag ute till sjöss. Tyvärr har det varit kallt, blåsigt och mulet hela dagen men det var hur kul som helst ändå! Jag och Anton gick upp tidigt för att checka in oss på båten som skulle ta ut oss till Stora Barriärrevet. Båtturen började med en samling där de gick igenom dagens schema och vad det var som gällde på båten.
 
Efter samlingen var det genomgång för oss som skulle dyka med tuber under dagen. Det dröjde inte lång tid innan jag och många andra blev VÄLDIGT sjösjuka på grund av vågorna, så vi fick lämna "lektionen" och ställa oss ute på däck för att inte kräkas. Så jag säger det igen, glöm inte sjösjuketabletterna!
 
När vi varit ute i cirka två timmar kastade vi ankar mitt ute i ingenstans kändes det som. Man såg absolut ingenting annat förutom vatten. Lite obehagligt var det faktiskt, men det var bara att hoppa i vattnet och börja snorkla. Eftersom det var ganska mycket vågor och att jag fortfarande mådde halvdåligt så gick jag upp ur vattnet ganska fort och vilade en stund.
 
Lunchen var en skaldjursbuffé som många älskade. Själv fick jag inte i mig så mycket eftersom aptiten var som bortblåst. Jag och Anton satt med en kanadensiskt familj ute på däck som var hur trevliga som helst och jätteroliga att prata med. Självklart blev det en del snack om ishockey.
 
Efter lunch var det äntligen dags för min grupp att dyka! Eftersom jag hade missat genomgången så berättade en i besättningen lite snabbt för mig hur man gör för att tömma cyklopet under vattnet, hur man sätter i munstycket om man skulle tappa det och hur man ska andas. Ni anar inte hur nervös jag var! På senare år har jag blivit rädd för djupt vatten och det är kanske inte det bästa när man ska dyka. Vi satte på oss tuberna och hoppade ner i vattnet.
 
I vattnet skulle instruktörerna se om man hade förstått hur man tömde cyklopet och hur man fixade munstycket. Jag fick världens panik när jag gick under ytan första gången. Jag började nästan gråta av rädsla. Instruktören såg att jag inte var bekväm så hon visade med händerna att vi skulle upp till ytan. Hon sa att om vi bara kommer ner lite djupare så skulle kännas mycket stabilare och inte gunga så mycket, och det hade hon alldeles rätt i. Hon fixerade våra dräkter så vi kom ännu djupare, sedan tog hon min hand och vi simmade iväg.
 
HERREGUD vilken känsla det var! Det var alldeles knäpptyst och man kände lugnet i hela kroppen. Visst var jag fortfarande nervös men det gick bra att andas med tuberna och jag kände mig väldigt trygg när instruktören höll i mig. Jag såg massor av fiskar, koraller och en gigantisk sköldpadda. Det var verkligen helt otroligt att få uppleva världen under ytan på hela 10 meters djup. Det trodde jag inte att jag skulle klara av! När jag såg clownfiskar (I found Nemo!) och sköldpaddan började jag självklart att le och då fylldes hela cyklopet med vatten haha.
 
Observera: eftersom jag gjorde ett introdyk så får man inte simma fritt. Jag hörde att många blev besvikna att de inte fick simma runt på egen hand. Nu vet ni det i alla fall! :)
 
När alla hade dykt åkte vi vidare för att snorkla en sista gång. Vi hoppade i en lite mindre båt som skulle ta oss till ett bra snorklingsställe. Besättningen sa åt oss att hoppa av och det konstiga var att man bottnade. Mitt ute i havet kunde vi alltså stå på botten. Konstig känsla! Vi snorklade runt ett tag och såg clownfiskar på närmare håll, rockor, fler sköldpaddor och fiskar. Sedan var det dags att åka tillbaka till Cairns mysiga hamn.
 

Nu är jag helt slut efter en lång och händelserik dag. Jag och Anton ska ner till receptionen och träffa Ida och Kristin (som åkte med Work & Travel Company samtidigt som oss) en snabbis och sen ska jag gå och lägga mig så man kommer upp imorgon bitti.

Publicerat: 2013-03-23


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0