Magnetic Island

I måndags tog jag och Anton färjan från Townsville över till Magnetic Island. När vi klev i land hoppade vi på bussen som skulle ta oss till till vårt hostel. Då hostelet var vid en av de sista hållplatserna hann man se en del av samhället och naturen på ön. Jag insåg snabbt att Magnetic Island skulle skilja sig en del jämfört med vad vi tidigare har sett under resan. Det var palmer och grönska överallt och kändes väldigt tropiskt. Ön är i princip en enda stor nationalpark och det kändes som man kommit till ett annat land. Nu börjar man känna på luftfuktigheten att man kommit in i en annan klimatzon.
 
Vi checkade in på X-base (Base Magnetic Island) på eftermiddagen och fick kuponger för en gratis middag, frukost och en drink, så vi bestämde oss för att nyttja kupongerna och stanna på hostelet resten av dagen eftersom det ligger lite off från allt annat. Hostelområdet är jättehärligt så där hänger man gärna! Det ligger precis vid stranden, har en pool, hängmattor och hostelrestaurangen har god mat och man bor i bungalows (eller i tält om man vill det).
 
Rummen och toaletterna är kanske inte de fräschaste, men man överlever. Jag upptäckte något äckligt i sängen första natten, småmyror! Först trodde jag det var bedbugs men det var det inte som tur var. Myrorna hade tagit sig till min säng på bara några minuter då jag lämnat en vattenflaska på sängen. Så lägg INGEN mat eller vätska på sängarna! Om man har fobi för insekter är Magnetic Island inte den bästa ön att besöka. Här är insekterna fler och större. På kvällarna hittar du bland annat gräshoppor som är 10 cm stora i badrummet. Man märker att man bor vid skogen i alla fall :)
 
 
Utsikten från vår bungalows altan. 
Publicerat: 2013-03-20


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0