Whitsundays

Nu har jag kommit tillbaka till fastlandet efter ett par dagar ute till havs! Det finns mängder med båtar man kan åka ut till Whitsundays med, partybåtar, lugna båtar, båtar som tar fyra personer och båtar som tar upp till 80 personer! Jag och Anton åkte med Tongarra som är en katamaran och rymde 24 personer. Det är inte den lugnaste båten och inte heller den med mest party. Jag tyckte det var alldeles lagom då det var lugnt på dagarna och sen lekar och fest mot kvällarna. Crewet på båten var Dave och Dave som var riktigt roliga och trevliga. 
 
 
Dag 1
Vi kastade loss på eftermiddagen och seglade resten av dagen. Strax efter middagen ankrade vi för natten. Det var en riktigt fin solnedgång och man kände lugnet i hela kroppen. Senare på kvällen spelade vi lekar för att lära känna varandra lite mer och kvällen avslutades med "jag har aldrig" och lite dricka. Man fick välja om man ville sova uppe på däck eller i hytterna, självklart sov jag på däcket!
 
 
Dag 2
Jag vaknade runt fem på morgonen för att gå på toaletten, och vad tror ni inte jag såg i vattnet då? Vilda delfiner i soluppgången! Det var nog den mysigaste morgonen i hela mitt liv! Sedan gick jag och sov någon timme till. 
 
Den här dagen besökte vi Whitehaven Beach som klassas som en av världens vackraste stränder! Jag såg bilder på stranden innan jag åkte till Australien (använde den som header på bloggen till och med) och satte upp det på min "måste-göra-lista" direkt! Vi tog lite gruppbilder innan vi tog på oss stingersuitsen för att sedan hoppa i den vackra och varma vattnet. Sanden består av 98% silica (vet inte det svenska ordet) och ger sanden dess vita färg. Liksom på Fraser Island så kunde man borsta tänderna, skrubba huden och tvätta smycken med sanden. I vattnet kände jag flera gånger hur det sved till på kroppen på grund av de pyttesmå maneterna, det var nog bra att man hade stingersuit på sig ändå.
 
 
Vi seglade vidare en stund till stället där vi skulle snorkla. När jag testade snorkling för första gången på Fraser Island tyckte jag inte om det särskilt mycket, men den här gången blev jag helt i extas! Det var så mycket att se och när Dave kastade mat i vattnet var fiskarna ÖVERALLT, det var så underbart! 
 
   
 
Efter snorklingen åkte vi vidare och åt middag. Efter ett par timmars häng blev vi indelade i fyra lag och det var dags för tävling. Efter grenarna blev det limbo och lite fest.
 
 
 
Dag 3
Sista dagen var vi uppe tidigt för att ta en snorklingur innan det var dags för att åka tillbaka till Airlie Beach. Jag lyckades göra mig illa på koraller idag så jag fick ett par sår på foten, att jag ska göra mig illa på allt och särskilt på fötterna (suck). Snorklingen idag var inte särskilt bra. Det var grumligt i vattnet och jag flera maneter med tentakler som jag blev orolig för, men de skulle tydligen inte vara farliga.
 
När vi åkte tillbaka var vågorna så stora att de skölde över mig trots att jag låg på taket. Ett tips till alla som ska till Whitsundays: ta med sjösjuketabletter! Många blir illamående dessa dagar och det förstör väldigt mycket av resan. Jag struntade i att ta en tablett sista dagen och då blev jag sjösjuk till slut, dumt haha. Vi har haft väldigt tur med vädret, inte en enda regndroppe under dessa dagar! Ikväll blir det fest på Pheonix för alla som varit ute tills havs de sista dagarna, det ska bli riktigt kul!
 
 
Publicerat: 2013-03-16


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0