Some questions

Här i dagarna har jag fått ett par frågor av några läsare som jag tänkte svara på. Jag kan tänka mig att fler har liknande frågor så varför inte svara på frågorna i ett inlägg? Innan jag åkte ner hit hade jag tusentals frågor och många svar fick jag via andras resebloggar så jag vill också vara till hjälp. Det är bara att skriva om ni har några frågor! :)

 

Här kommer frågorna

 

1. Är det inte jobbigt att prata engelska på jobbet hela dagarna?

I början var det faktiskt ganska jobbigt att man behövde prata engelska hela tiden för att bli förstådd. Jag hade dock inte förväntat mig något annat eftersom jag visste att alla pratade engelska på arbetsplatsen. Jag har ju varit med svensktalande hela min vistelse här nere så det var en stor omställning att alltid behöva prata engelska på jobbet. Efter någon vecka kändes det lite lättare med språket men efter ytterligare några veckor kändes det inte längre som något hinder (klart att det blir lite svårt att förklara saker ibland men det är väldigt sällan något problem).

 

 

2. Var det svårt att hitta lägenhet?

Jag kan faktiskt inte riktigt svara på det eftersom det var mina kompisar som hittade lägenheten medan jag var i Melbourne. Det jag vet är att tjejer har mycket lättare att hitta lägenhet än ett gäng killar (oträttvist men jag förstår faktiskt varför), sen beror det på vart man letar lägenhet, vilka krav man har och hur dyr den får vara. Nu under juletider är det nästan omöjligt att hitta boende för en lagom peng men annars ska det inte vara några större problem.

 

 

3. Hur fick du råd till att åka? Har du jobbat ihop pengarna eller fick du ta ett lån?

Jag har länge varit väldigt sparsam med mina pengar och har alltid haft kvar pengar i slutet av månaden (även när jag endast hade studiebidrag), vilket har gjort att det har blivit en del sparade pengar under åren. När jag började jobba extra kunde jag spara ännu mer. Sedan fick jag en hel del bidrag i student- och födelsedagspresent.

 

 

4. Hur är det att bli förstådd med sin "skolengelska", är det ett stort krav på att kunna bra engelska eller räcker det med dem erfarenheter man fått i skolan?

Jag kan lugna dig med att "skolengelskan" många har räcker väldigt långt. Så länge man kan lite grunder och ord så klarar man sig galant här nere, för förstådd blir de allra flesta även om engelskan inte är tip top. Här i Sydney finns det otroligt mycket folk (främst asiater) som klarar sig trots att det är helt omöjligt att förstå vad de säger, så du behöver absolut inte oroa dig. Australienare blir till och med impade när de märker att vi kan så "mycket" engelska då det inte är vårat modersmål.

 

 

5. Rekommenderar du att göra en sådan här resa?

Jag tycker att jag inte har börjat min resa ordentligt riktigt ännu, trots det så rekommenderar jag en sådan här resa om man har möjligheten. På den här korta tiden har jag fått uppleva en hel del och jag har lärt mig massor om mig själv. Dessutom uppskattar jag allt jag har där hemma på ett helt annat sätt.

 

 

6. Tycker du att du fick tillräckligt med info om resan när du kom fram? Exempelvis om hur du söker jobb, bostad, bankomatkort osv? 

Jag antar att du menar att få information från Work & Travel Company? De informerar inte jättemycket om det du nämnt men frågar man får du garanterat hjälp och svar på dina frågor! Bankpapper och liknande fixade dem och det var riktigt skönt att få hjälp med det (har dock hört att det ska vara ganska lätt att fixa själv). WTC har en jobbank där man kan lägga upp information om sig själv, utbildning och vad man har för jobberfarenhet (likt ett cv). Vissa får jobb via denna bank (exempelvis Oskar som jag bor med) men oftast får man ta tag i jobbletandet på egen hand, och då är det Gumtree eller Seek som är störst. Bostad hjälper de inte till med men de rekommenderar garanterat hemsidor om man frågar.

 

 

7. Hur gör du med SIM-kortet du fick? Får du betala räkningar för telefonen själv? Får du lov att ringa till Sverige med det?

Jag har ett SIM-kort från Global Gossip som kostar mig $20 i månaden. Då ingår det en timmes samtal och 300 sms till alla utanför GG (även utomlands), och det är gratis med både samtal och sms till de inom GG. Dessutom ingår det 250 MB mobilt internet. Global Gosspis har fler olika paket i olika prisklasser, de kostar mellan $10 och $50 beroende på hur många timmar, sms och megabit man behöver. Så ja, jag betalar mobilkostnaderna själv och man får ringa till Sverige med det.

 

 

8. Var det svårt att få jobb, boende/övernattningar osv?

Jag tror jag hade väldigt tur som fick jobbet jag jobbar på nu. Jag behövde varken skicka in en ansökan eller ha så mycket jobberfarenhet eftersom företaget var väldigt desperata efter ny personal. Dessutom får jag i princip jobba hur mycket jag vill, den lyxen har inte många backpackers. Här i Australien är erfarenhet mer värt än utbildning så har man en del erfarenhet är det ett stort plus. Vissa jobb är svårare att få än andra, konkurransen för ett caféjobb är betydligt större än försäljningsjobb. Det gäller att ligga i med jobbsökandet om man inte har turen att få ett jobb på första försöket, man får helt enkelt inte ge upp! För en dag kommer äntligen det där jobberbjudandet.

 

Boende är inget som helst problem att hitta (förutom under jul eller under större helger/evenemang), det finns massor av hostel överallt. Sen beror det väl på vilken prisklass man pratar om. Men att hitta boende är inget man behöver oroa sig för så länge man är ute i god tid.

 

 

9. Var de lätt att hitta människor att söka bostad med?

Det är superlätt! Finns hur mycket annonser om folk som söker rumskamrater som helst. Kanske träffar man en störthärlig person på hostelet som också vill flytta till lägenhet, så varför inte flytta in någonstans tillsammans?

 

 

10. Åkte du ensam eller med någon kompis? 

Jag åkte ner till Australien på egen hand. Dock hade jag pratat med en del personer innan jag reste iväg som skulle åka med samma plan som mig. Det underlättade väldigt mycket med packningen och en hel del frågor, dessutom slapp man känna sig ensam den första tiden här nere.

 

--------------------------------------------------------------------

 

Vad hjälpte Work & Travel dig med?

De hjälpte mig bland annat med bankpapper, medicare-kort, SIM-kort och boende de första nätterna. Jag tänkte försöka skriva ihop ett inlägg om just Work & Travel Company och vad man får för hjälp och sådant. Vet dock inte när men det kommer ett sådant så småningom!

 

 

Trivs du i Australien?

Ja det gör jag! Australien känns inte så jätteannorlunda jämfört med Sverige, eller det är ju klart att det gör men inte på samma sätt som om jag hade varit i till exempel Thailand. Liknande kultur, någorlunda bekant språk och lite så gör nog att det är lättare att trivas. Det jag verkligen gillar här är att främlingar är trevliga mot varandra och gärna hjälper till. Svenskar är jätteotrevliga i jämförelse.. Lönen jag får här är inte fy skam heller, utan utbildning och erfarenhet får jag runt 130 kronor i timmen på vardagarna (och 170 kronor i timmen på söndagar), och det ses som ganska låg lön här i Sydney. Vädret här är ju klart ett plus också, förutom att man måste smörja in sig (det ska man göra i Sverige också men men..) för jag hatar solkräm! Jag har dock inte blivit lika frälst vid landet som vissa verkar bli, men det kanske ändras när jag får se mer av landet? 

 

 

Något du velat tänka på innan du åkt?

Jag kan faktiskt inte komma på något som jag skulle velat veta mer om. Innan jag åkte hit gjorde jag (löjligt) mycket research om det mesta, allt ifrån packning till recensioner om hostel och städer. Jag var lite av ett kontrollfreak innan jag åkte (jag ville ju inte glömma något eller göra något misstag på en resa som jag gör helt själv) så jag behövde ha koll på läget kände jag. Jag skrev en lång packlista med allt bra jag ville ha med mig, men jag glömde kolla att allt låg i ryggsäcken så jag glömde en del saker ändå haha! Jag rekommenderar att söka en del om sånt som intresserar dig, kanske vad du vill se, göra, hur man skriver australiskt cv, vad man ska ha med sig, hur man fixar boende, vad man ska tänka på. Kolla forum och läs mängder av bloggar!

 

 

Behöver man körkort?

Nej absolut inte! Jag ville gärna ha körkort innan jag åkte ner hit eftersom jag hemskt gärna vill åka på roadtrip och kunna bidra med körningen. Körkortet har jag använt som ID då mitt andra ID-kort gick ut bara några dagar innan jag åkte ner hit så det var ju perfekt timing för ett körkort! Så tänkte man inte köra bil här nere behöver man alltså inte stressa med att ta ett sådant.

 

 

 

Det är jättekul att få så pass mycket frågor som jag fått de senaste månaderna! Jag gör mitt bästa på att svara så bra som möjligt men som ni troligen har märkt så kan det dröja ett tag att få svar (blandning av dåligt internet och ingen ork att sitta vid datorn), men förhoppningsvis blir det bättre när jag blir lite piggare och får internet som fungerar :)

Publicerat: 2012-12-18


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0