Jultomtens hemland, eller?

Nu är det bara en månad kvar till julafton. Vart tar tiden vägen egentligen?! Jag har inte riktigt förstått ännu att den här julen kommer bli något helt annat än vad jag är van vid. Ingen kyla, mörker, svensk julmat (lite ska jag försöka fixa ändå) och utan släkten, vad är det för jul? Men på något konstigt vis känner jag ändå av någon slags julkänsla. Kanske beror det på australienarnas besatthet av att pynta med jultomtar överallt? 
 
 
Det går inte riktigt ihop för mig. På tv görs det reklam för solglasögon inför sommaren men sen när man kliver utanför dörren ser man varmklädda jultomtar överallt. Jag är mycket säker på att jultomten inte kommer ifrån Australien i alla fall haha.
 
Hur årets julafton kommer firas vet jag inte ännu. Jag vet i alla fall att jag och tjejerna på jobbet ska baka lussebullar och pepparkakor (kanske lite knäck och ischoklad också hihi) hemma hos Natali någon helg. En vända förbi IKEA är ett måste så man får tag på lite svensk julmat. Sedan vill jag köpa något litet i julklapp till killarna men jag har ingen aning om vad. Några förslag? :)
 
 
 
Publicerat: 2012-11-24


2 kommentarer
Postat av: Sara

Haha, jag gillar lyktstolparna :-)

Svar: Haha ja de är lite söta, de är verkligen på ALLA lyktstolpar :)
johannaiaustralien.blogg.se

2012-12-04 - 21:19:28 |
Postat av: Nathalie

Hej Johanna!
Jag har lite frågor angående din tid i Australien, hoppas du har lust att svara på dom i ett inlägg!

1. Är det inte jobbigt att behöva prata Engelska på jobbet hela dagarna?
2. Va de svårt att hitta lägenhet?
3. Hur fick du råd till att åka? Har du jobbat ihop pengarna eller fick du ta ett lån?
4. Jag själv som inte är så extremt bra på engelska, hur är det att bli förstådd med sin "skolengelska", är det ett stort krav på att kunna bra engelska eller räcker det med dom erfarenheter man fått i skolan?

Jag funderar på att åka till Australien så som du har gjort. Har funderat på det i ett tag. Rekommenderar du att göra en sån här resa?
Tycker du att du fick tillräckligt med info om resan när du kom fram exempel om hur du söker jobb och bostad, bankomatkort osv?
Hur gör du med de SIM-kortet du fick? får du betala räkningar för telefonen själv? får du lov att ringa till sverige med de?
Va det svårt att få jobb, boende/övernattningar osv?
Va de lätt att hitta människor att söka bostad med?
Åkte du ensam eller med någon kompis?

Kanske lite många frågor, men hade varit jätte roligt att få svar!

Du ser ut att ha det helt underbart, hoppas du får en fantastisk fortsatt resa <3

Svar: Hej Nathalie! Jag ska svara på dina frågor i ett inlägg snarast! :)
johannaiaustralien.blogg.se

2012-12-05 - 01:54:50 | URL: http://nattstad.se/nathalietaby

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0