Tillbaka i Sydney!

Efter ytterligare en nattbuss på 12 timmar är jag nu tillbaka i Sydney! Liksom sist kändes resan inte alls så lång som den faktiskt var och det beror säkert på att man sover och är trött. Här nere tänker man inte så ofta på vilka avstånd det faktiskt är mellan storstäderna. När jag såg bilden nedan för första gången blev jag ganska paff. Inte tänkte jag på att "lilla" Australien mitt ute i ingenstans är så stort när jag var i Sverige!
 
 
En (ganska stor) förändring har skett här nu när jag är tillbaka i Sydney. Från och med ikväll och fram till sista januari kommer jag inte sova på hostel, utan nu är det faktiskt lägenhet som gäller! Medan jag var i Melbourne så var killarna och kollade på lägenheter i Sydney. Lägenheten de tittade på var fräsch, priset var bra och vi skulle slippa dela rum med massa andra personer, så vi slog till! Jag tycker den är ganska mysig trots att sovrummet är lite trångt. Lägenheten är ett föredetta hotellrum och det märks på dess planlösning. Det är dock lite saker som saknas för tillfället, två madrasser, fungerande fläkt och tvättmaskin men det ska vara fixat inom ett par dagar sa hyresvärden.
 
 
I Australien är det ofta dyrt att bo ensam i en lägenhet, därför är det väldigt vanligt att man har inneboende eller delar lägenhet med andra. Vi bor för tillfället med tre britter som verkar schyssta och trevliga. Det betyder att vi är hela sju stycken som bor i lägenheten (en 3:a). Det låter mycket men det är ingenting om man jämför med hur många man delar toalett, dusch och kök med på ett hostel haha! Jag tyckte dock inte det var några större problem med att bo på hostel så länge det var fräscht, men lägenhet är ju bekvämare just för att du slipper låsa in dina saker hela tiden, du sitter inte bredvid andra när du är på toaletten, du har ett eget kök och vardagsrum och du känner dig mer som hemma.
 
Lägenheten ligger i Darling Harbour som är ett mysigt område i Sydney och är bara fem minuters promenad från city. Vi betalar $175 i veckan (runt 1300 kr) vilket är $25 dollar per natt, och för dem pengarna är det till och med svårt att hitta ett fräscht hostel i city. Vi har skrivit på ett kontrakt för cirka tre månader (idag - 31 januari 2013) vilket känns lite läskigt eftersom man faktiskt inte vet om man vill stanna här så länge. Skulle jag vilja flytta ut tidigare så blir det inte värre än att jag inte får tillbaka bonden (despositionen) på $350. 
 
 
 
Jag vet inte riktigt varför jag "ogillade" Sydney innan jag åkte härifrån sist. Tror det kan bero på att jag redan var inställd på att jag skulle åka till Melbourne och inte gav Sydney en chans. Nu känns det mycket bättre och jag trivs faktiskt. Det känns som det här kommer bli bra, bara ett jobb som behövs så nu är det bara börja söka jobb igen!
 
Jag uppdaterar med mer och med bättre bilder någon annan gång. Nu blev det ganska mycket om lägenheten, men det får ni ta :) / Lycklig tjej
Publicerat: 2012-10-21


2 kommentarer
Postat av: Fanny

Hej Johanna!

Bra blogg! Verkligen kul att få en bild av hur livet är där nere.

Jag kommer ned till Sydney den 15 november, är ni intresserade av en till roomie så tackar jag gärna ja ;)

//Fanny

Svar: Hej Fanny! Vad kul att du tycker min blogg är bra, tack för det! :) Åh så roligt att du också ska hit! Hade varit väldigt kul att få en till roomie, men det ska ju få plats också haha ;)
johannaiaustralien.blogg.se

2012-10-28 - 18:20:33 |
Postat av: Sara

Det verkar vara en jättefin, ljus & fräsch lägenhet. Jag förstår att du är lycklig :)Kramar i massor

Svar: Ja men det är den faktiskt! KRAM
johannaiaustralien.blogg.se

2012-11-02 - 05:49:52 |

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0