Dagstur på moppe

Igår var jag och Anton på upptäcktsfärd här på Magnetic Island. Vi hyrde snorkelutrustning (gratis) och varsin moped under dagen. Det var faktiskt min första gång som jag körde moped, så innan vi gav oss ut på vägarna fick jag öva lite på tekniken. Det var lite vingligt i början men det gick bättre efter ett tag. Det var ju hur kul som helst att köra! :D
 
Vi åkte först till Horseshoe Bay som ligger norrut på ön. Det var ett mysigt samhälle med lite butiker och restauranger längst med stranden. Det mesta verkade stängt och vi var i princip helt ensamma så jag antar att det är lågsäsong just nu. Vi köpte varsin glass och njöt av lugnet innan vi hoppade i vattnet och snorklade. Det sägs att det ska vara mycket bra snorkling på Magnetic Island, men eftersom det nyligen har varit oväder på hela östkusten så var det ganska dålig sikt i vattnet tyvärr. Vi såg en rocka i alla fall :)

När vi skulle åka vidare ville inte ena mopeden starta. Vi ringde mannen som vi hade hyrt mopederna av och han försökte hjälpa oss via telefon, men det gick inge vidare så han fick åka tvärs över ön för att hjälpa oss. Pinsamt haha. 
 
Sedan åkte vi till en annan strand (som jag inte minns namnet på) för att se om det var bättre snorkling där. Dessvärre var snorklingen ännu sämre och man såg ingenting eftersom det var så grumligt, men vattnet var förvånadsvärt varmt. När man var vid det grunda kändes det som man klev i ett badkar med varmvatten.

Efter det åkte vi till Picnic Bay för att äta middag på en rastaurang som många hade rekommenderat, men liksom vid Horseshoe Bay verkade allt stängt. Så vi bestämde oss för att lämna in mopederna och äta på hostelet igen. Där stötte vi på folk från Whitsundaysbåten och ett par trevliga killar från Noosa. Det är väldigt vanligt att man möter folk man tidigare träffat eftersom majoriteten har liknande resrutter. Så har man inget planerat är det bara att hänga på några andra. 
 
Det var riktigt härligt att köra på de mysiga och slingriga vägarna. Så om man åker till Magnetic Island bör man hyra moped eller minibil för att ta sig runt och uppleva naturen, stränderna och lugnet på ön. Det känns som att man har haft en semester från semestern dessa dagar. Det finns inte så mycket att göra här och åka runt ön gör man på en dag, så två eller tre dagar räcker om man har ett lite tightare schema. Många väljer dock bort ett besök på Magnetic Island, men jag tycker absolut att man ska åka hit om budgeten tillåter. Och om man gillar att festa ska man försöka matcha Full Moon Party här på hostelet då det tydligen ska vara det bästa på hela östkusten.
 
Nu sitter vi och väntar på bussen som ska ta oss till färjan. Vid Townsville väntar en kortare bussresa på 3,5 timmar till Mission Beach där vi stannar över natten. Imorgon gör jag det för andra gången...
Publicerat: 2013-03-20


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0