Fraser Island

De senaste tre dagarna har spenderats på världens största sandö. Vi åkte på en guidad tur där man blev indelade i ett antal grupper på åtta personer. Varje grupp hade sin bil där de med körkort fick dela på köringen. Jag fick tyvärr inte köra eftersom jag bara haft mitt körkort i ett halvår och man behövde ha haft det i minst ett år (åldern spelade dock ingen roll). På Fraser Island finns det inga asfalterade vägar så där kör man på stränderna längst med vattnet och i svårkörd terräng i skogen. Det var en ledarbil som visade hur och vart man skulle köra för att nå de olika sevärdigheterna helskinnade. Man vill ju inte fastna, välta eller bli uppäten av dingos (vildhundar).

Fraser Islands vägar                                                             Dingo

På grund av det dåliga vädret som rådit på östkusten de senaste veckorna så var inte sjöar och bäckar lika färgrika som de brukar vara. Lite trist men vi hade i alla fall tur med vädret med några korta skurar och ett par solglimtar.

Dag 1. Första dagen åkte vi till Lake McKenzie som är en stor sjö mitt i skogen. Det var en lång och väldigt skumpig åktur dit men det var det värt. Vattnet var lagom varmt och sanden på bottnen kunde man putsa sina smycken, borsta tänderna och peela kroppen med.

För att nå den delen av sjön vi badade i behövde man passera ett träsk med rött vatten. Träsket/bäcken var "lite" djupare än vad vår guide hade beräknat med.

Efter ett par timmar var det dags att åka till campingområdet där vi skulle spendera två nätter i tält. De som aldrig tältat eller campat tidigare hade det lite jobbigt med de mindre exklusiva faciliteterna haha. Kvällen bestod mest utav att lära känna personerna i sin grupp. I min grupp var det jag, Anton, fyra tyskor och ett brittiskt par. Jag klickade bäst med britterna och ena tyskan, de andra tjejerna var lite "för annorlunda" för att ens hålla en vettig konversation med. Det var en lång första dag så efter middagen och ett par öl gick jag och många andra till "sängs" i sina tält då vi var så trötta.

Dag 2. Dagen började redan klockan 07 eftersom det var ett fullspäckat schema denna dag. Första stoppet för dagen var vid Champange Pools.Det är en sjö/damm/pöl eller vad man nu vill kalla det, som bildats av havsvatten som har skjölts upp på berget. När vågorna slår över kanten blir det som ett brus av små bubblor, varav namnet Champange Pools.

Andra stoppet var vid Indian Head som är en klippa på den östligaste punkten på ön.

Stopp nummer tre var Eli Creek eller Hangover Creek som den också kallas. Det är en bäck som man lägger sig i och bara flyter med i strömmarna. Det var väldigt avkopplande och uppfriskande att flyta i det ständiga 17 gradiga vattnet. Oavsett årstid håller bäcken sin temperatur. Det var riktigt kallt att kliva i men efter bara någon sekund var det faktiskt behagligt.

Fjärde och sista stoppet för dagen var vid ett gammalt skeppsvrak där ALLA gick loss med kameran även om de knappt visste vad det var för speciellt med metallhögen haha.

På kvällen blev det fest på campingen som sedan fortsatte på stranden.

Dag 3. Dagen började med ett återbesök vid Eli/Hangover Creek, den morgonen förstod jag varför bäcken fått sitt namn. Nästa och sista stoppet på Fraser Island var vid Lake Wabby som är öns djupaste sjö. Efter 40 minuters vandring i skogen kom vi fram till mängder av sand, det var nästan som en öken. Sedan kom vi fram till sjön som påminde om en oas då den låg mitt i "öknen" med lite grönska runt omkring. Det var kallt men riktigt skönt.

Det har varit tre kanonbra dagar och i natt blir det lite efterhäng i baren här på hostelet. Sedan ska det bli vääldigt skönt att sova i en säng!