Bluebottle Jellyfish

I inlägget innan nämnde jag Bluebottle Jellyfishen, jag tyckte det kunde vara bra att veta lite mer om den så jag sökte lite fakta. Jag tänkte vara så snäll och dela med mig lite av det jag läst :)

 

Lite fakta om Bluebottle Jellyfish

- Kallas Portuguese Man o’ War i andra delar av världen

- Cirka 10 000 människor blir stuckna varje år

- Giftet är lika verksamt på land som i vattnet, även när den varit död i ett par dagar

- Klassas inte som en manet, utan som en hydrozoid 

- Själva "kroppen" flyter på vattenytan (vilket gör att de är lättare att upptäcka än andra ”vanliga” maneter)

- Är mellan 3-15 cm lång

- Tentaklerna kan vara mellan 15 cm och upp till 10 meter långa!

 

Blir man stucken ska man:

- Uppsöka läkarvård

- Ta bort eventuella rester (dock inte med händerna!)

- Inte gnugga på huden

- Skölja med saltvatten (inte med vinäger som man ska göra mot maneter då det är olika typer av gift)

- Kyla såren med is

 

(Den ofta svåra) smärtan bör avta efter någon timme och märkena blir kvar i cirka 2-3 dagar. Man kan få allergisk reaktion, feber, chock och störningar med hjärta och lungfunktion, men det finns ännu inga kända dödsfall.

 

Vet inte om jag ska känna mig mer trygg eller rädd nu när jag vet mer om den hah...

 

 
Publicerat: 2012-12-23


1 kommentarer
Postat av: Sara

Vilken läskig lite "fisk" Dom verkar inte så roliga att bada tillsammans med..

Svar: Haha nej jag menar det. De verkar bli allt vanligare nu under sommaren...
johannaiaustralien.blogg.se

2012-12-30 - 13:38:51 |

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0