Gili Trawangan

Nu är det sista natten här på Giliöarna. Eftersom internetet här på hotellet har varit så långsamt att jag knappt kunnat logga in på min mail så får det bli en lite summering av dessa dagar.
 
Vi (jag och Charlie) åkte minibuss upp till staden Padang Bai som är 1,5 timme från Kuta. Därifrån tog vi båt till ena av de tre Giliöarna, Gili Trawangan, som är den största och mest turistiga ön. Vi betalade 550,000 rupiah för transport till hamnen och en tur och retur biljett till Giliörna (så bli inte lurade på det dubbla priset som många tyvärr blir!). 
 
När båten kom i land blev vi attackerade av människor som ville få oss till just deras hotell. De var värre än taxichaufförerna på flygplatserna. Efter ett tag hittade vi en fräsch bungalow tio meter från stranden för ett bra pris och här blev det tre nätter.
 
 
Dagarna har vi spenderat på den mysiga stranden (som sträcker sig runt hela ön) och badat i det helt otroliga vattnet. Det här vattnet är nog det bästa jag någonsin badat i, det var precis lagom varmt/kallt för att svalka men ändå ligga kvar, klart, fint och stilla.
 
 
Vid lunch har vi ätit på någon av restaurangerna längs eller på stranden, och till middag har vi ätit billigt på den lilla kvällsmarknaden de har här. Apropå mat, gissa vem som blev glad när det serverades toast med jordnötssmör till frukost? Jag har ju blivit helt torsk på jordnötssmör haha! Och på kvällarna efter middagen har vi gått längst huvudgatan och kollat runt lite.
 
 
Vi har också träffat på (nästan) alla från Grannys Hostel här på ön. Hanna och Mike åkte med samma båt som oss men vi splittrades senare, på kvällen stötte vi på holländaren och australienaren och igår mötte vi amerikanerna. Majoriteten som åker till Bali åker även hit till Giliöarna, vilket jag förstår då det verkligen är jättefina stränder och man slipper den jobbiga trafiken.
 
Eftersom motortrafik inte är tillåten på ön tar man sig fram med häst och vagn
 
Igår tog jag mig i kragen och gick till en klinik här på ön (finns inget sjukhus) eftersom magen aldrig blev bättre. Läkaren blev chockad när jag sa att jag mått dåligt i snart nästan en vecka och gav mig mängder av tabletter jag skulle ta. Billigt var det inte så förhoppningsvis vill kanske försäkringen hjälpa till lite? *Hoppas* Antibiotikan verkade snabbt eftersom jag idag mår mycket bättre. 
 
Så idag har jag tagit det lugnt i skuggan vid poolen medan Charlie har varit och dykt och även uppgraderat sitt dykcertifikat en level.
 
 
Under dessa dagar skulle jag egentligen tagit en endagstur runt öarna och snorkla. Men eftersom jag inte mådde så bra och när jag väl gjorde det så avrådde läkaren mig från att göra det. Billigt var det, en hel dag med snorkling för runt 65kr, det går knappt att jämföra med vad det kommer gå på i Australien. Lite trist att missa det men jag kommer ju som sagt göra det i Australien, vilket jag tror kommer bli grymt!
 
Jag känner mig klar med Indonesien för den här gången och längtar nu efter att få komma hem till Australien (skrev jag verkligen det där?!) och fortsätta mina äventyr där!
Publicerat: 2013-01-31


2 kommentarer
Postat av: Sara

Så vackert och underbart det verkar vara :-)

2013-02-06 - 05:59:34 |
Postat av: Ellinor

Hej! Jag ska åka till australien nu om en vecka med work and travel och undrar om du har några tips, typ saker du inte tänkte på att du behövde ha med dig eller andra smarta tips:) /Ellinor

Svar: Hej! Ah sa roligt, du kommer fa ett riktigt aventyr! Sag nu att du troligen redan hunnit ivag.. Jag kan inte komma pa nagot som jag inte tog med som jag behovt (jo jag lyckades ju glomma packa ner solglasogonen..). Allt finns ju att kopa har nastan :) Men adapter och grenuttag ar nagot som gor det mycket lattare med elektroniken och en reservmobil ar bra att ha. Ha papperskopior pa pass, kontokort, visum. Ha dessa pa mailen ocksa. Hoppas din resa kommer bli super och lycka till med allt! :)
johannaiaustralien.blogg.se

2013-02-12 - 21:34:57 |

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0