Hostel <3

Då har man checkat ut från hotellet och istället flyttat in på hostelet Grannys Hostel (eller Mormors hus). Jag hade läst att hostelet skulle vara helt underbart då det känns som att alla är en stor familj. Det trodde jag lite sådär på. Klart att det kan vara bra stämning och så, men det är verkligen som en familj. Jag har aldrig känt mig så välkommen på ett hotell eller hostel någonsin! Norskan som äger stället är jättego och väldigt mysig att prata med. Personalen, även ägaren, har sina barn här och det stör mig inte alls, tvärtom faktiskt. 
 
Direkt efter att jag checkat in bad en indones mig att sätta sig i soffan med honom och ta en öl. Balianer eller vad de kallas, är väldigt pratglada och sociala, det märkte jag redan när jag klev ut från flygplatsen. De är faktiskt ett ganska charmigt folk och deras engelska ska jag verkligen inte klaga på!
 
Mormors hus är inget stort hostel. Det finns tre rum, ett rum med en dubbelsäng, ett med två våningssängar och ett rum med åtta sängar. Vi är för tillfället 11 gäster och då blir det ju lite mer intimt och mysigt. Byggnaden och rummen är förvisso väldigt enkla, man ser igenom brädorna i golvet ner till andra våningen och väggarna går inte hela vägen upp till taket, men oj så mysigt det är! En stor uteplats med en stor soffa, siffpuffar, stolar och bord. Det här är verkligen ett kanonställe att lära känna nytt folk på!

 
Hostellet ligger lite off men tar man taxi så är det riktigt soft faktiskt. Dyrt är det inte heller, knappt 20kr så får du en resa från stan ut till hostelet. Jag gjorde dock misstaget att gå in till stan. Det skulle ta runt 30 minuter (på grund av den väldiga trafiken) och bara gå rakt fram hela vägen. Sagt och gjort, det gick bra tills jag kom till en T-korsning. Då chansade jag vilt och hamnade helt åt skogen verkligen, men jag la på minnet hur jag hade gått så jag skulle hitta tillbaka.
 
Efter att jag ätit middag på en restaurang skulle jag gå samma väg tillbaka. Trodde jag ja... Inte hittade jag den jäkla trappan som var mitt riktmärke, och till slut insåg jag att jag hade hamnat VÄLDIGT fel. Jag fortsatte och gå och hoppades att jag skulle hitta, men sedan gav jag upp och tog en taxi. Taxichauffören visste inte vart han skulle, han låste bildörrarna, hade inget taxikort som de brukar ha och han verkade väldigt nervös och stressad. Det kändes ju lugnande! När jag väl kände igen mig pustade jag ut, men då körde han åt ett annat håll! Då frågade jag om det verkligen var rätt väg och då gasar han på utan att svara på min fråga. Men va?! Någon minut senare var vi framme utanför hostelet haha.
 
När jag väl var tillbaka på hostelet igen sa ägaren till mig att jag måste prata med Boogie. Jag hade nämnt för henne att jag ville testa ge mig ut på ett par vågor någon dag och självklart hade hon sagt det till sin vän som är surfare. Herregud vad sugen jag blev på att surfa när jag pratade med honom! Vi satt och snackade om surfbrädor, teknik, livsstilen, surforter men framför allt vågor i över än en timme. När jag berättade vad jag gör för fel när jag surfar så talade han om för mig vad det berodde på, och då blev jag ännu mer sugen på att testa! Vi får se om jag hyr någon bräda i dagarna eller vad som händer!
 
Nu ska jag vara lite social och snacka med australienaren och amerikanerna som nyss kom in på rummet! Ha det bra!
Publicerat: 2013-01-24


1 kommentarer
Postat av: Jannica

Hej!
Jag har precis hittat hit till din blogg och jag har läst alla dina inlägg från början. Jag är riktigt sugen på att dra till Australien med samma organisation som du har åkt med. Detta har jag funderat och kollat upp sedan ett år tillbaka men inte förens nu har jag bestämnt mig på riktigt. Jag går dock i skolan fortfarande så det kommer att ta lite tid innan jag får ihop pengarna som behövs, men jag tänkte ända att jag ville fråga lite frågor till dig.

1. Vad hade du med dig när du reste? Alltså, hur såg din packlista ut?

2. Vad får man absolut inte missa medans man är där? Städer, aktiviteter, sevärdheter mm?

3. Tog det lång tid för dig att få ihop alla pengar? Hur mycket gick hela kalaset på?

4. Hur mycket fickpengar hade du när du åkte?

5. Kan du tipsa om bra hostels i olika städer som du bott på och som du kan rekommendera?

6. Hur fungerar det med mobil och abonnemang? Kan man fixa det där eller innan man åker? Är det dyrt och hur betalar man? I månaden eller fyller man på när det tar slut? Kan du tipsa om något bra abonnemang?

Jag kommer antagligen att komma med fler frågor längre fram.
För övrigt så tycker jag att din blogg är jätteintressant att läsa osv. Kikar in varje dag. Hoppas att du har det bra.

Kram!

Svar: Hej! Vad kul att du har planer att åka till Australien, för du kommer inte ångra dig! 1. Det var en lång packlista jag hade med mig. Jag kommer garanterat skriva ett inlägg med min packlista någon gång! 2. Jag har ju inte rest så mycket ännu. Har ju bara varit i Sydney och Melbourne (båda är för övrigt måsten att åka till). Jag återkommer när jag gjort östkusten om det! :) 3 & 4. Jag hade aldrig målet att spara inför Australien. Jag sparade pengar i många år "bara för att", men sen när jag bestämde mig för att åka hade jag tillräckligt med pengar så jag slapp jobba ihjäl mig innan jag åkte. Jag betalade 21k för biljetter, visum, boende första nätterna och lite sånt (via work&travel) har jag för mig. Om jag minns rätt hade med mig 27k kr på mitt kort när jag åkte ner. 5. Jag tänkte göra en rubrik för tips och sånt. Jag har redan skrivit en del om vissa boenden jag bott på. I Sydney rekommenderar jag 790 George street och Wake Up. I Melbourne kan jag rekommendera Melbourne International backpackers (MIB). 6. Jag har skrivit lite kort om mitt SIMkort från Global Gossip i ett tidigare inlägg. Kostar $20/månaden, fyller antingen på i butik eller på internet efter en månad eller när det är tomt. Jag rekommenderar det mycket! Förlåt att det blev ett rörigt svar men hoppas du är hyfsat okej med mina svar. Jag ska försöka bli bättre på att skriva dessa "info-inlägg" men har sällan ork/tid. Men förhoppningsvis kommer det snart! Kram på dig och lycka till med allt! PS. Work&Travel Company har nu bytt namn till GoXplore eller något sånt, samma sak men annat namn DS
johannaiaustralien.blogg.se

2013-01-28 - 16:23:07 |

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0